בעולם מדרגים נהרות לפי קושי השייט הבם והסכנה.
דרגה I: קל: זרימה קלה כמעט ללא מים לבנים, מעט מכשולים, ללא סכנת שחייה לשחיין ממוצע.
אין צורך בתצפיות, האפיק נראה למרחוק. ברובו ישר עם מעט מאוד פיתולים בזווית כהה. הצלה אפשרית ונגישה בקלות.
דרגה II:קושי-קל+: אשדות ישרים עם אפיקים רחבים ופתוחים ללא צורך בסיור לפני השייט. ניווט בין מכשולים נדרשים לפעמים, חותר מנוסה יתחמק בקלות מסלעים וגלים קטנים. פציעת שחיינים נדירה ונדיר שתידרש עזרה. הצלה אפשרית ונגישה בקלות.
דרגה III:קושי-בינוני: אשדות עם גלים בינוניים ומשתנים, ייתכן קושי בניווט ביניהם, יש לגלים יכולת למלא קאנו פתוח. יש צורך ביכולות מקצועיות בשליטה ובניווט סירה, לפעמים יש צורך במעבר מדויק במקומות צרים או בפיתולים, ישנם גלים גדולים , מסננות ושאר סכנות אך ניתן להתחמק מהם בקלות. ישנן מערבולות גדה ואמצע זרם.
כדאי לסייר מראש או לעצור לתצפיות, שחייה ארוכה אפשרית וחילוץ עצמי קל יחסית.
סיוע ונגישות להצלה קלים יחסית.
דרגה IV:
קושי-בינוני +: אשדות חזקים, נדרשת שליטה מקצועית בסירה. הנהר, עלול להכיל אשדות גדולים, בורות והידראוליים ללא אפשרות עקיפה. מעברים טכניים מדויקים וניווט סירה מהיר ידרשו בטווח קצר ובלחץ זמן. ידרשו פעולות חתירה אגרסיביות וסיבובים מלאים של הסירה כדי לנווט באשדות. תמרונים מסוכנים וקשים נדרשים הדורשים מיומנות רבה של הצוות. בנהר שאינו מוכר ופעיל יום יומית נדרשת עצירות לצפייה לבדיקת סכנות לפני האשד. שחיין במים בסכנת פציעה בינונית עד גבוהה, חילוץ עצמי בינוני עד קשה. הגעה של חילוץ חיצוני דורש מאמצים גדולים.
דרגה V:
קושי- קשה: אשדות ארוכים מאוד ואלימים עם סכנות מעבר לממוצע. מכשולים אינם ניתנים לעקיפה או התחמקות, בורות רבים ואשדות בעלי שיפוע חד. נדרש ניווט מסובך וקשה מבלי להשאיר מקום לטעויות, מכשולים מרוכזים וקרובים אחד לשני כך שזמן הניווט מתקצר ונעשה בלחץ. בריכות נדירות ו"מערבולות גדה" או "אמצע זרם" קטנות וקשות להגעה לכניסה ויציאה. נדרש כושר גופני גבוה מהצוות. שחיין שימצא במים נמצא בסכנה גדולה לפציעה וחילוץ עצמי וחיצוני קשה ודורש מיומנות רבה.
מקצועיות ומיומנות חשובים מאוד להישרדות.
דרגה VI:
קושי-קשה קיצוני: קשה יותר מדרגה V, קושי קיצוני בניווט הסירה מלווה בחוסר וודאות וחוסר שליטה לעיתים עקב הכוחות החזקים של הזרימה. קריאת המים בעייתית וניווט קשה מאוד, מכשולים צמודים ומרוכזים כך שאין מספיק זמן תגובה. טעויות בלתי נסבלות וטעות עלולה להביא למצבי סכנה קיצוניים. חילוץ קשה מאוד או לא אפשרי בכלל. למקצוענים בלבד ולא לתיירים או מתלמדים, יש לבדוק היטב מהגדה לפני היציאה לשייט ולמקם כוחות חילוץ הכי קרוב שאפשר. יש לקחת בחשבון סכנה מסכנה ממשית לחיים למרות ששייט מתרחש מידי פעם ללא פציעות.

Comments