חיפוש

הנפקת בול על פעילות הרפטינג בירדן

עודכן ב: 25 מאי 2020



היסטוריה של הרפטינג בארץ ובעולם
היסטוריה של הרפטינג בארץ ובעולם

  • Issue: February 1998

  • Designer: A. Berg

  • Stamp size: 20 x 25.7 mm

  • Plate no.: 340 - 341

  • Sheet of 50 stamps Tabs: 10

  • Printers: Government Printers

  • Method of printing: Offset

ספורט הרפטינג קיבל את שמו מהמילה הלועזית (RAFT) – רפסודיה. נהר שבדרכו ניצב מכשול כלשהו, מגיב ב"כעס" ובפרץ אנרגיה המתבטא ביצירת זרמים חזקים, מערבולות אופקיות ואנכיות, גלים, בורות שואבים, מפלים ואשדות המאיימים לשאוב, להפוך וללכוד כל גוף זר הנסחף בו. כל אלו מהווים סכנה גדולה למי שלא הוכשר לשיט נהרות. זרמי נהר אלו בכל צורותיהם האפשריות נכללים בהגדרה "מים לבנים" (WHITEWATER RAFTUNG). המים הלבנים (קצף) מופיעים כל אימת שהזרמים העזים מתנגשים במכשולים הנקרים בדרכם. הפילוסוף היווני הרקליטוס אמר: "אינך יכול להיכנס פעמיים לאותו נהר" מאחר שטיפת מים שירדה בנהר לעולם לא תחזור שנית". הרקליטוס לא היה שייט נהרות אך הבין את כל אשר יודע שייט רפטינג מנוסה כיום. לכל נהר חוקים משלו, חיות, קצב, אופי, דינמיות והתנהגות משתנה וקשה לחיזוי. יש לתת את הכבוד הראוי לכל נהר ולכל שיט.

שיט נהרות החל כמענה לצורך להוביל סחורות בנתיבי נהרות אשר שימשו דרכי תחבורה לסירות מכל הסוגים. בשנת 1842 החל שיט הרפטינג המודרני הראשון בהיסטוריה כאשר סגן ג'ון פרמונט (John Fairmont) בצבא ארה"ב השתמש בסירת גומי צבאית לשיט בנהר סוער. הצלחתו הייתה חלקית מאחר שסירתו התהפכה והושמדה: למרות זאת הצליח לעבור אשדות חזקים, שעד אז לא האמינו שניתן לשוט דרכם. בשנת 1869 הוביל ג'ון ווסלי (John Wesley ) קבוצת חוקרים הרפתקנים במורד נהר הקולרדו בגרנד קניון. חברי הקבוצה השתמשו בסירות משוטים מעץ וחתרו בטכניקה היחידה שהייתה ידועה אז, כאשר מבטם מופנה אל מעלה הזרם, דבר שמנע מהם לראות את הסכנות בנהר ולחמוק מהם. סירותיהם התנפצו לכל עבר, והאגדות עליהם עדיין שגורות בפי אנשי הנהר. בשנת 1909 שט ג'וליוס סטון (Julius Stone) במורד נהר הקולורדו במסע שנודע כשיט הרפטינג המסחרי הראשון בהיסטוריה. התפתחות המשמעותית של ספורט הרפטינג החלה לאחר מלחמת העולם השנייה כאשר סירות הצלה רבות מצבא ארה"ב הגיעו לידיים פרטיות. סירות אלו היו עשויות מחומרי היי-טק, כמו היפלון מחוזק וללא חומרים קשיחים, כמו עץ או מתכת, בדומה לסירות הרפטינג המודרניות של היום. בעשור האחרון התפתח מאוד ענף ספורט המים הלבנים בעולם. יותר מכל, ספורט זה נותן ביטוי להתמזגות האדם עם הטבע ומהווה אתגר אישי אדיר וספורט קבוצתי מגבש.

בשנת 1987 הושקה סירת הרפטינג המקצועית הראשונה למימי הירדן ההררי על ידי ערן בורכוב וצח סרור, מדריכי הרפטינג הראשונים בישראל. השניים הקימו את חברת "סירות נהר הירדן" (לאחר מכן "רפטינג נהר הירדן")חברת הרפטינג הראשונה בישראל ואפשרו את הקמתו של ענף ספורט הרפטינג "white water rafting" בארץ. מאז ועד היום התפתח הענף ומאות אלפי מטיילים ותיירים חוו את חווית הרפטינג בירדן ההררי. ייחודו של נהר הירדן בכך שהוא הנהר היחיד בעולם שמקורו מעל גובה פני הים וסיומו מתחת פני הים. יתרונו של נהר הירדן מבחינת ספורט הרפטינג טמון בשיפועו התלול (נפילה של 20 מטר לקילומטר) ובהמשכיות האשדות שבו לכל אורכו). סכנה גדולה אורבת לספורט הרפטינג בארץ ובעולם עקב בניית סכרים לאורך אפיקי נהרות לצורך הקמת תחנות כוח הדרו-אלקטריות. נשאר לנו לקוות שהתעוררות אוהבי הטבע וספורט הרפטינג תמנע פגיעה נוספת בנהרות ותעשה לשימורם להנאת כולם.

אסף ברג ז"ל :( 1997-1936) – אסף נולד בשנת 1935 בקיבוץ גבעת ברנר ובשנים האחרונות התגורר בירושלים. הוא שירת בצנחנים ונטל חלק ברוב מלחמות ישראל. כבר בלימודיו באקדמיית בצלאל התגלה כצייר מוכשר מאוד וכמעצב גראפי מעולה. ציוריו הוצגו בתערוכות רבות וזכו לביקורות נלהבות. הבולים והגלויות הרבות שצייר ועיצב עד סמוך למותו הינם מזכרת ממעצב בעל שיעור קומה.


5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול